Pagini

Spusele lui Budha:“Nu credeţi în buna credinţă a tradiţiilor, chiar dacă datează de generaţii şi sunt larg răspândite. Nu credeţi un lucru numai pentru că mulţi alţii vorbesc despre el. Nu credeţi în bunele intenţii ale înţelepţilor din vremurile trecute. Nu credeţi în ceea ce v-aţi imaginat, sugestionându-vă că un zeu a fost sursa voastră de inspiraţie. Nu credeţi în autoritatea maeştrilor şi a preoţilor. După ce examinaţi totul, credeţi numai în ceea ce aţi verificat şi experimentat singuri şi consideraţi a fi rezonabil după felul vostru de a fi.”

sâmbătă, 20 februarie 2016

AEROBIC PENTRU CREIER

Dr. Ioana Camelia Petrovici

Stiinta si tehnica aprilie 2000

O secventa dintr-o scena SF a unui film din anii ’50: pacienti ce au atasati pe cao electrozi, cufundati adanc in concentrare, atenti la “beep”-urile si traseele afisate pe un monitor. Astazi, aceste viziuni “fantastice” se intalnesc din ce in ce mai des in clinicile medicale. Pe masura ce intram in era cyberspace-ului, biofeedback-ul se contureaza a avea un rol tot mai important in sanatatea societatii. Persoane suferind de epilepsie, schizofrenie, cu probleme de atentie/concentrare, cat si de alte afectiuni mentale mai grave invata sa-si controleze prin aceste “modele electronice” propria substanta cenusie. Aceasta terapie, cunoscuta sub denumirea de neurofeedback, apare ca o noua provocare in domeniul biofeedback-ului.

In ultimii 60 de ani, cercetarea psihofiziologica a examinat relatia dintre starile emotionale si cele fiziologice. Este dovedit stiintific ca emotiile si gandurile influenteaza raspunsurile fiziologice. Insa cei mai multi dintre noi nu constientizam caile subtile prin care organismul nostru raspunde gandurilor si emotiilor. Acum este posibil sa constatam conexiunea dintre cele dou. Sub indrumarea unui terapeut calificat, care foloseste biofeedback-ul ca instrument de lucru, orice individ poate sa invete sa aplice acest tip de autocontrol – pentru a-si putea influenta functiile organismului, intr-un mod mult mai eficient. Cum? O cale ar fi aceea de a invata sa meditati, asa cum o fac calugarii Zen, dar s-ar putea sa va ia cam 20 de ani din viata... O alta optiune este aceasta generatie de “jucarii hi – tech”, destinata modularii activitatilor electrice a creierului, si aceasta in doar 20 de minute!...

In formatia se intoarce spre noi in variate feluri, zi de zi. Aparatele sofisticate de biofeedback transfera informatie fiziologica a organismului, o amplifica si o convertesc intr-un semnal ce poate fi citit si care confirma ca un anumit stadiu de “relaxare” a fost atins.

Trecut si prezent

Cu toate ca biofeedback-ul a fost “inventat” de catre psihologi, primele sale aplicatii au fost destinate investigarii afectiunilor situate sub nivelul coloanei cervicale. Biofeedback-ul standard invata pacientul cum sa devina constient de functii ale organismului care sunt controlate involuntar, asa cum este cazul pulsului, digestiei, temperaturii corporale, ajutand totodata la controlarea acestei fiziologii, ceea ce se concretizeaza printr-un raspuns la sunetele si traseele provenite de la aparatele de monitorizare. Aceste tehnici permit pacientilor sa-si micsoreze valorile tensiunii arteriale, sa-si inlature migrenele sau sa-si controleze incontinenta, fara sa apeleze la medicamente.

Prin noua forma de terapie, denumita neurofeedback, se ataseaza electrozi scalpului pacientilor. Cu ajutorul lor se pot masura impulsurile electrice din creier, ce pot fi amplificate, inregistrate si divizate in diferite tipuri de unde cerebrale.

De exemplu, in cazul concentrarii asupra unei activitati, regiuni din creier trebuie sa produca o cantitate mai mare de unde cu frecventa inalta, unde beta. Pentru relaxare este nevoie mai mult de unde de joasa frecventa, unde teta.

Artistii, muzicienii si atletii “produc”, intr-o cantitat foarte mare, modele de unde cerebrale de tip alfa – teta. Calugarii Zen, persoanele care practica Yoga sau meditatia transcedentala, printr-un proces de invatare, reusesc sa intre in aceasta stare de constienta ori de cate ori doresc. In aceasta situatie speciala, in care starea de constienta este modificata, creativitatea si puterea intuitiva sunt potentate, puterea de invatare, de acumulare sunt crescute. Nu numai creierul genereaza o activitate electrica, ci totodata, acesta poate fi stimulat astfel incat sa genereze anumite “modele cerebrale”, dupa tiparul unui proces de “imbarcare a undelor”. Aceasta doar apeland la tehnologia microprocesoarelor si la o combinatie speciala a luminii pulsatorii cu frecventele diferite ale sintetizatoarelor, ceea ce recreeaza acest fenomen.

Ceremoniile multor culturi stravechi apelau la zgomotul facut de percutia tobelor si la lumina tremuratoare a focului, pentru a induce stari psihice asemanatoare cu cele ale transei. Aceasta combinatie de “lumina si sunet” era folosita in tratarea diferitelor boli, in stimularea curajului si in inducerea unei stari speciale, “de bine”, de relaxare si bucurie, cu ocazia diferitelor celebrari.

In anii ’40, cercetarile au revelat faptul ca relaxarea si hipnoza puteau fi induse folosind modele controlate de frecvente repetitive ale undelor sonore si luminoase.

In 1958, a fost pus la punct primul sincronizator clinic de unde cerebrale, ceea ce a dus la un adevarat progres in cercetarea efectelor stimularii undelor cerebrale. La doar un an dupa aceasta, Journal of the American Medical Association raporta ca sincronizatorul de unde cerebrale putea fi folosit in cazul femeilor ce urmau sa nasca, usurandu-le acestora travaliul, reducand disconfortul, catsi cantitatea de anestezic.

Folosint un program similar unui joc pe computer, dar fara joystick, subiectii invata sa “controleze” display-ul video prin obtinerea unei stari mentale care produce o crestere a cantitatii de unde dorite. Unii medici numesc aceasta practica “aerobic pentru creier”.

O noua perspectiva

Utilizarea neurofeedback-ului in psihiatrie a fost influentata de noul mod de a privi si de a intelege aceste afectiuni. In anii ’60, cand biofeedback-ul a fost dezvoltat ca terapie, schizofrenia si deficitul de atentie erau considerate cauze ale traumelor emotionale sau ale educatiei deficitare. In consecinta, terapeutii ce practicau aceasta tehnica s-au concentrat mai intai pe problemele de ordin fizic.

Intelegerea substratului electric si chimic al etiologiei diferitelor afectiuni mentale a facut posibila crearea premiselor pentru aparitia neurofeedback-ului. Astfel, copiii cu deficit de atentie pot apela la jocuri de tip neurofeedback, cu ajutorul carora cantitatea de unde teta se reduce, iar cea a undelor beta creste, asemenea afluxului de sange, ceea ce determina concentrarea atentiei. Nu in ultimul rand, se pare ca acesta poate inlocui cu succes terapia medicamentoasa specifica unor astfel de afectiuni.

In cazul epilepsiei, unde numai medicatia si chirurgia reduceau crizele, neurofeedback-ul isi arata deja rezultatele. Un studiu german, publicat in aprilie 1999 in Clinical Neurophysiology, arata ca 2/3 dintre pacientii suferinzi de epilepsie ar putea sa-si reduca frecventa aparitiei crizelor, invatand sa-si controleze undele de frecventa foarte joasa, generate in cortex.

Oricestare mentala este rezultatul unui anumit model de activitate electrica si chimica. Acum stim cu certitudine ca putem “invata” sa reproducem variatele tipuri de unde cerebrale exact dupa cum dorim, cat si sa le schimbam. Ca efect, se va putea modifica si controla activitatea propriei substante cenusii! Si implicatiile sunt aproape de necrezut! Respectiv creierul functioneaza mai eficient decat inainte: capacitatea de memorizare creste considerabil, abilitatea de a gandi creativ, de a rezolva problemele se mareste – si aceasta datorita faptului ca celulele nervoase dezvolta mai multe dendrite, se stabilesc mai multe conexiuni (sinapse). Printr-un proces de invatare se poate ajunge sa se influenteze activitatea fiziologica involuntara, ca, de exemplu, tensiunea arteriala, secretiile hormonale, frecventa cardiaca, activitatea sistemului imunitar....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu